І зноў прэм'ера. Літаральна праз пару дзён мы прапануем нашым гледачам новы прэм'ерны спектакль. На гэты раз, рэжысёр-пастаноўшчык, заслужаны артыст Рэспублікі Беларусь Сяргей Курыленка звярнуўся да абсалютна класічнага, на яго погляд, твору. Свой новы спектакль ён паставіў па п'есе савецкага драматурга, паэта, кінасцэнарыста Мікалая Эрдмана «Самазабойца». Аб новым спектаклі рэжысёр разам з актрысай Наталляй Ляонавай, выканаўцай ролі жонкі галоўнага героя, распавялі сёння на сустрэчы з гродзенскімі СМІ.
П'есу «Самазабойца» Сяргей Курыленка адносіць да ўзораў вялікай драматургіі:
- Твораў такога ўзроўню не так шмат. А калі казаць пра камедыю, я не ведаю іншай такой жа па велічыні і значнасці. На мой погляд, яна сучасная и сёння. Чаму мне і захацелася паставіць яе цяпер. Мне здаецца, што п'еса дагэтуль жывая і актуальная.
У спектаклі занята фактычна ўся трупа тэатра. Ёсць нават запрошаныя артысты (акцёры тэатра лялек В. Прабадзяк і А. Баброўскі).
Рэжысёр аб выбары акцёраў:
- Выбар акцёраў заўсёды адбываецца на ўзроўні нейкіх інтуіцыя, прыхільнасцяў. Магчыма, іншы рэжысёр убачыў бы інакш, я бачу так. Таму ў мяне занятыя менавіта гэтыя акцёры. Мы разлічваем на гледача які думае, які паспрабуе прыняць матэрыял, зразумець яго, ацаніць тое, што мы зрабілі. Хочацца хаця б трошкі дацягнуцца да М.Эрдмана, бо п'еса «Самазабойца» - гэта драматургія вельмі высокага ўзроўню.
Сваю п'есу «Самазабойца» М.Эрдман напісаў у 1928 годзе, але адгалоскам мінулага яе назваць нельга - ужо занадта шмат у гісторыі Сямёна Сямёнавіча Падсякальнікава (грае акцёр Васіль Мініч) перасячэнняў з днём сённяшнім.
Трэба адзначыць, што п'еса «Самазабойца» пры жыцці аўтара не друкавалася і не ставілася ў тэатры. Ставіць яе забаранілі і Меерхольду, і Станіслаўскаму. У часы "адлігі" на ўжо гатовыя спектаклі Тэатра Вахтангава і «Таганкі» таксама было «накладзена вета». М.Эрдмана за адкрыта антысавецкія п'есы не расстралялі толькі таму, што п'есы гэтыя смяшылі да слёз ўсіх. У моцна скручаным сюжэце «Самазабойцы» аўтар максімальна цынічна абыйшоўся з кожным прадстаўніком сталічнага соцыума эпохі НЭПа, ад простага мясніка і нікуды не вартага беспрацоўнага да святара і інтэлігента.
Сюжэт на першы погляд просты. Галоўны герой сварыцца з жонкай Машай з-за вантрабянкі. Але побытавы канфлікт хутка перарастае ў канфлікт глабальны, а затым і зусім ператвараецца ў фарс. Марыя Лук'янаўна вырашае, што муж задумаў самагубства, і спрабуе ўсяляк яму перашкаджаць, прыцягваючы і маці, і суседзяў па камуналцы. Сямён Сямёнавіч, думаў наогул-та не пра смерць, а аб каўбасе, але прыпісаны яму намер нечакана падхоплівае, вырашыўшы, што жыць на ўтрыманні жонкі і цешчы яму больш ніяк нельга.
- Марыя Лук'янаўна - сапраўдная жанчына, якая ўся ў сваім мужы - кажа актрыса Наталля Ляонава. - Сёння вельмі заўзята выступаюць за раўнапраўе полаў. Марыя Лук'янаўна ж так выбудоўвае ўзаемаадносіны са сваім беспрацоўным мужам, каб ніяк яго не пакрыўдзіць. Мне здаецца, у ёй шмат жанчына-квактухі, якая ўся ў сваіх сваяках, у першую чаргу ў мужу, у маме. З аднаго боку мне гэта падабаецца, з другога ж, я думаю, такое яе стаўленне дало магчымасць Сямёну Сямёнавічу стаць інфантыльным, нерашучым. Але яго жонка, навакольныя, жыццёвыя абставіны ставяць яго ў такое становішча, што ён вымушаны змяніцца. І мы ўбачым, як ён мяняецца. У выніку ён кажа вельмі правільныя рэчы, пра якія ўсе маўчаць. Навакольныя думаюць такжа, але сказаць услых не рашаюцца.
Як будуць развівацца падзеі, і чым, у рэшце рэшт, усё скончыцца, можна даведацца, паглядзеўшы спектакль «Самазабойца», прэм'ерны паказ фільма якога адбудуцца 6, 7, 27 красавіка.